Dieter Zetsche, omul care vrea sa aduca Mercedes pe primul loc

Dieter Zetsche este ultimul presedinte al DaimlerChrysler si primul al noii companii Daimler AG. Este cel care a trimis in istorie mariajul nefericit dintre riguroasa companie germana Mercedes-Benz si visatorii americani de la Chrysler, dar si cel care a condus pentru cativa ani compania americana, inainte de prabusirea ei. Astazi, rolul sau este acela de a relansa atat concernul, cat si marca Mercedes-Benz, iar cifrele din ultimii ani arata ca face acest lucru cu succes.

Desi s-a nascut la Istanbul, in urma cu 57 de ani, nu are nicio picatura de sange turcesc. Intamplarea a facut ca parintii sai sa lucreze ca expati in Turcia in acel moment. Absolvent al unei facultati tehnice, de inginerie electrica, a reusit sa se angajeze chiar de la sfarsitul scolii in uzinele Daimler-Benz. Dupa cinci ani era deja Assistant Development Manager in divizia vehicule comerciale, iar un an mai tarziu obtinea doctoratul in inginerie. De altfel, mare parte din cariera a fost dedicata diviziei de camioane si tot din acest motiv a ajuns si peste Ocean. Povestea sa in SUA este lunga si incepe cu un transfer in Brazilia.

Dupa ce a condus departamentele de dezvoltare din aceasta tara, a fost promovat ca presedinte al Mercedes-Benz Argentina. Era 1989 si in scurt timp se putea lauda cu resuscitarea activitatilor Daimler din aceasta tara. Doi ani mai tarziu, primea primul job in SUA, ca presedinte al companiei Freightliner, cons­tructor de camioane detinut de Dai­m­ler.

S-a remarcat, potrivit presei ameri­cane, printr-un management nonconformist, dar si printr-o restructurare dura, finalizata cu concedierea a aproximativ 4.000 de angajati. Dupa un an, compania avea o cota de piata crescuta in detrimentul unor concurenti cu reputatie. In 1992 revenea in Germania, in conducerea Daimler-Benz, devenind unul dintre preferatii presedintelui Jurgen Schrem­pp intr-o perioada in care Mercedes-Benz se confrunta cu o concurenta din ce in ce mai puternica din partea BMW sau Lexus. A primit mai multe responsabilitati in diferite consilii de conducere, fiind cel care a reusit sa-i convinga pe liderii grupului german sa-si schimbe stilul de lucru, sa fie mai apro­piati de liniile de productie, de angajati.




Fidel unei singure companii

In 1998 devenea membru al Consiliului de Administratie, chiar in anul in care com­pania germana fuziona cu producatorul ame­rican Chrysler. Dupa doi ani, primea o func­tie cu o responsabilitate extrema pentru companie: presedinte al Chrysler Group, ale carui profituri se transformasera in pierderi uriase. Toata lumea era de parere ca e sin­gurul care poate salva brandul american. Misiu­nea sa includea desfiintarea a apro­xi­ma­tiv 40.000 de locuri de munca si inchi­derea mai multor linii de productie. In 2002, obtinea primul profit si o crestere a co­tei de piata. Timp de alti doi ani, rezul­tatele muncii lui Zetsche s-au concretizat in profituri din ce in ce mai mari.

Stilul sau devenise deja legendar, fiind cunoscut pen­tru faptul ca se apropiase foarte mult de oameni, mancand la cantina, parcand in spatiile destinate muncitorilor, motivand angajatii, inclusiv prin implicarea in actiuni caritabile in Detroit, alaturi de sotia sa. Totusi, sfarsitul carierei sale in SUA a fost unul mai putin fericit. Criza petrolului s-a trans­ferat asupra industriei auto, iar Chrys­ler a fost una dintre companiile care au su­ferit cel mai mult, stocurile de masini marindu-se in curtea dealerilor de la o zi la alta. Si totul a venit intr-o perioada in care nici Mercedes-Benz nu se simtea prea bine, nici din punct de vedere financiar, nici al imaginii.

In 2006, Dieter Zetsche a preluat pozi­tia de presedinte al Consiliului de Admi­­nistratie al DaimlerChrysler si sef al divi­ziei de automobile Mercedes-Benz, inlo­cuindu-l pe mentorul sau, Schrempp. Prin­tre pri­mele masuri instituite s-au numarat trans­ferul de personal, manageri si ingineri ame­ricani in birourile si uzinele din Europa si restruc­turarea administrativa a companiei, ce a condus la economii de aproape 1 mili­ard de dolari anual. Insa revolutia facuta in cultura com­paniei se pare ca a contat cel mai mult. Revista ,,Time” l-a inclus din toate aceste motive in Top 100 ,,People Who Shape Our World”.

O noua viata

Anul 2007 a adus insa si despartirea Daim­ler de Chrysler, Dieter Zetsche contribuind decisiv la acest proces, dupa ce bilantul pe 2006 consfintise dezastrul financiar in care ajunsese Chrysler Group. Vanzarea catre fondul de investitii Cerberus a fost o surpriza la momentul anuntarii sale, favoriti fiind pana atunci cei de la Magna. Suma obtinuta de Daimler a fost de numai 1,35 miliarde de dolari, alte aproximativ 6 mili­arde de dolari fiind destinati investi­tiilor in productie si pentru plata unor datorii. Daimler ramanea cu aproximativ 20% actiuni, la care a renuntat ulterior, in mo­mentul falimentului companiei americane.

Cu noua ani in urma, pretul platit de Daimler pentru a fuziona cu Chrysler fusese de 36 de miliarde de dolari, iar investitiile derulate de Daimler peste Ocean cumula­sera alte 10 miliarde de dolari. In urma procesului de separare, compa­nia si-a schim­bat numele in Daimler AG (anterior fuziu­nii se numise Daimler-Benz AG), in timp ce divizia de automobile deve­nea Mercedes-Benz Cars. Dieter Zetsche dadea startul unui nou proces de recons­truire a compa­niei, o companie candva lider in productia de automobile de lux, dar zdruncinata teribil de crizele economice, de pierderile Chrysler, de corectiile bursiere si de o imagine puternic afectata.

Schimbarea gamei de produse se numa­ra printre prioritatile Mercedes-Benz din ultimii ani, in mandatul lui Dieter Zetsche. Noile limuzine C class si E Class, SUV-urile GL si GLK, iar anul acesta noul ML si, cel mai nou produs, B Class, demonstreaza evo­lutia Mercedes-Benz si incer­carea de a tine piept concurentei for­mate in special din celelalte doua marci premium germane, BMW si Audi. Iar faptul ca in ultimii doi ani Daimler a inregistrat van­zari si incasari-record, cu cresteri cons­tante ale profitului, e cel mai bun argument pentru mentinerea lui Zetsche in fruntea companiei. Intr-o scrisoare, citata de presa germana, adresata angajatilor in vara acestui an, Zetsche spunea: ,,Unii dintre compe­titorii nostri cresc mai repede si mai profi­tabil decat noi. Nu putem fi multumiti cu un solid loc 2 ori chiar cu locul 3: Noi sun­tem Daimler. Noi ar trebui sa fim in fata plutonului! Si daca asta cere ceva ce nu avem deocamdata, atunci vom afla ce si-l vom crea.”

Mandatul ii expira abia in 2013, dar exis­ta suficiente date care vorbesc despre o realegere.

Cariera lui Dieter Zetsche




Chairman of the Board, Daimler AG, Head of Mercedes-Benz Cars, 2006
Board member, Mercedes Car Group, DaimlerChrysler AG, 2005
Board Member, CEO and President Chrysler Group, 2000
Board Member, Commercial Vehicles, DaimlerChrysler AG, 1999
Board Member, Sales, DaimlerChrysler AG, 1998
Board Member, Sales, Daimler-Benz AG, 1997
Board Member, Sales, Mercedes-Benz AG, 1995
Deputy Board Member of Mercedes-Benz AG, 1992
President of Freightliner Corp., Portland, Oregon, 1991
President Mercedes-Benz Argentina, 1989
Member of the Executive Mercedes-Benz do Brasil, 1988
Leadership development area, Mercedes-Benz do Brasil, 1987
Keynote speaker design and development responsability SUV division, Daimler-Benz AG, 1986
Development Coordinator, Development Commercial Vehicles, 1984
Development Assistant, Commercial Vehicles, 1981
Research Center, 1976

,,Nu avem planuri sa intram in segmentele de volum”

Prezent la Frankfurt, intr-unul dintre cele mai mari standuri ale salonului auto IAA, Dieter Zetsche, presedintele Daimler AG, a tinut sa declare jurnalistilor ca pana in 2020 Mercedes-Benz va deveni cel mai mare producator de automobile premium si de lux din lume, urmand sa depaseasca astfel rivalii BMW si Audi.

,,Pregatim cel putin 10 lansari de modele noi pana in 2020, intre care se nu­ma­ra 5 modele compacte”, spunea Zet­s­che, argu­mentand modul in care Mercedes va atrage clienti noi, raspunzand si unei intre­bari legate de reorientarea spre clientii tineri. ,,Am inceput o expansiune puter­nica a seg­mentului compact, stiind totusi ca tine­rii cumpara in special masini rulate, masini ieftine, varsta fiind strans legata de pretul ma­sinii, dar pentru a reusi aceasta expan­siune avem nevoie de clientii tineri, pentru o dezvoltare solida a Mercedes-Benz”.

In acelasi timp, acesta a infirmat spe­culatiile si a precizat ca Daimler nu vi­zeaza segmentele ieftine ale pietei, nici macar in tarile emergente, cum este Brazilia: ,,Nu avem planuri sa iesim din segmentul pre­mium si sa intram in segmentele de volum”.

Zetsche este de parere ca principalele directii de crestere vor fi pietele emergente, precum China si America de Sud, insa si Europa va conta in anii urmatori pe seg­mentele compacte.

In ceea ce priveste viitorul propulsiilor nepoluante, prezenta nu doar a studiului F125!, ci si a prototipului F-CELL, cons­truit pe o caroserie B Class, arata deter­minarea lui Zetsche pentru acest segment de automobile. „Produsul este gata pentru piata, tehnic. Am demonstrat acest lucru prin trimiterea a trei exemplare in jurul lumii fara a avea probleme semnificative. Problema este doar infra­struc­tura.” Din acest motiv Mercedes a devansat momentul lansarii acestui model, pentru 2014. „Numai un numar corespunzator de statii de alimen­tare cu hidrogen va permite soferilor sa beneficieze de avantajele acestei tehno­lo­gii: autonomie mare, timp scurt de alimen­tare si zero emisii.”

sursa: www.fin.ro



Etichete:

Leave a Reply