Povestea din spatele succesului Red Bull, bautura care se vinde anual in 4 miliarde de cutii. Secretele celui mai bogat om din Austria

Este considerat “regele” industriei bauturilor energizante. Red Bull se vinde anual in patru miliarde de cutii si domina competitorii Monster si Rockstar, detinand 40% din piata energizantelor. Brandul austriac se gaseste astazi in peste 160 de tari din intreaga lume si numara aproape 8.000 de angajati.

Omul din spatele cresterii fulminante a acestui business este antreprenorul austriac Dietrich Mateschitz. Ideea de a crea o astfel de bautura i-a venit in urma cu 30 de ani, pe cand se afla in vacanta in Hong Kong. A savurat atunci bauturile tonice si a invatat despre popularitatea lor in randul asiaticilor.

Asa s-a nascut ideea Red Bull. Ajutat de partenerul sau Chaleo Yoovidhya, afacerea lor a inregistrat un succes urias. La inceput s-a numit Krating Daeng si era un produs 100% thailandez. In timp s-a rebranduit in Red Bull. In thailandeza, numele Krating Daeng avea cam aceeasi semnificatie cu varianta engleza, insa era mult mai comercial si mai accesibil pentru un numar mai mare de oameni.

Cand antreprenorul austriac a angajat o firma de cercetare de piata pentru a se ocupa de promovarea produsului sau, reprezentantii acesteia i-au spus ca Red Bull va esua. “Oamenii nu credeau ca gustul, logo-ul sau brandul vor avea succes”, a povestit Masteschitz pentru Business Insider. “Mi-au spus ca n-au gustat niciodata o bautura mai proasta”, adauga acesta.

Cu toate astea, omul de afaceri a continuat sa creada in ideea sa. A ignorat recomandarile si a mers mai departe cu proiectul. Prima data a lansat bautura pe piata austriaca. Se intampla in 1984, iar Red Bull era singurul energizant din Austria, la vremea respectiva. Mateschitz si Yoovidhya detineau fiecare 49% din actiunile companiei, iar fiul partenerului sau thailandez, restul de 2%. Cei doi principali actionari au cumparat firma TCBG Pharmaceutical, pentru a adapta si crea produsul final pentru pietele din Vest.

Trei ani mai tarziu, Red Bull s-a indreptat catre export, primele piete externe vizate fiind cea ungara, respectiv cea slovena. Abia in 1997, Red Bull a ajuns si-n Statele Unite.

Astazi, grupul austriac cheltuieste intre 30 si 40% din venituri pe activitatile de marketing si promovarea businessului. Cei de la Business Insider noteaza ca strategiile inteligente de marketing au facut din Red Bull un succes urias. In momentul de fata, compania austriaca foloseste diverse tehnici de branding, de la publicitate informala pana la campanii de promovare nationala, sponsorizate de companii cu renume. Cu greu gasim evenimente sportive la care Red Bull sa nu fie prezent.

Celebrul “Red Bull iti da aripi” se numara printre cele mai cunoscute sloganuri din lume. Compania de produse energizante foloseste aceasta sintagma in toate campaniile sale internationale.




Fie ca este sponsor la competitii de curse aeronautice, de elicoptere sau sporturi extreme, cuvantul “Red Bull” a devenit sinonim cu “viteza”. Mesajul brandului a fost bine primit de catre consumatorii de pretutindeni. Grupul austriac care detine emblema energizantului promite publicului sau energie, incredere de sine, imprevizibilitate, non-conformism.

Interesant este faptul ca grupul Red Bull GmbH, compania-mama detine o multime de subsidiare in domenii care n-au nicio legatura cu produsele energizante, ci mai degraba cu publicitatea si promovarea brandului.

Red Bull GmbH este imaginea echipelor de Formula 1 (Red Bull Racing si Scuderia Toro Rosso), de nascar, de soccer (New York Red Bulls, FC Red Bull Salzburg, Red Bull Brasil) si de hockey (EC Red Bull Salzburg).

Pretul „regelui” bauturilor energizante il plaseaza in categoria produselor premium, percepute de consumatori ca fiind calitative. Red Bull apare alaturi de cele doua mari nume de bauturi non-alcoolice, Coca-Cola si Pepsi, cu toate ca o cutie de energizant costa aproape dublu fata de o cutie de Coca-Cola. Motivul nu-l reprezinta insa costul de productie, ci partea sa de promovare, brandul in sine.

Red Bull a vrut de la bun inceput sa se diferentieze de ceilalti jucatori din industria bauturilor non-alcoolice, iar un pret mai mare da senzatia de calitate, beneficii superioare. In cazul produsului, se datoreaza „energiei” transmise consumatorului.

Privit cu scepticism si interzis in Franta, Danemarca si Norvegia

Initial, comercializarea produsului a fost interzisa in Franta, Danemarca si Norvegia, piete in care bautura era perceputa in mod negativ. Ulterior, Red Bull a fost legalizat in cele trei tari.

Matt Cooney, specialist contactat de Business Insider explica cum Red Bull a devenit astazi „urias” in Australia si Noua Zeelanda: „Cand s-a imprastiat zvonul ca Red Bull a fost declarat legal, cererile au explodat, pur si simplu. Toti voiau sa guste din cutia interzisa. Managerii de baruri ajunsesera sa se planga ca mesele lor devenisera acoperite cu autocolate ale cutiilor de Red Bull.”

La ora actuala, Red Bull detine 42,6% din piata globala de energizante, concurand cu rivalii Monster Energy si Rockstar, care detin 29%, respectiv 11,4% din piata. Insa si gigantii bauturilor soft (non-alcoolice), Coca-Cola si PepsiCo cauta sa se axeze pe aceasta nisa.

Totodata, Red Bull il are de infruntat si pe cunoscutul 5-Hour Energy, competitor de pe segmentul shoturilor energizante, cu care a concurat timp de doi ani, dar s-a vazut nevoit sa se retraga.

Mateschitz, antreprenorul austriac care nu a ascultat de cei care au „prezis” esecul brandului sau, a incercat si alte produse noi, comercializate sub umbrela Red Bull. Niciunul dintre ele nu a inregistrat insa succesul energizantului original.

Patru produse marca Red Bull au dat lovitura pe piata americana, si anume: Red Bull, Red Bull zero zahar, Red Bull Cola si Red Bull Energy Shots. Ultimele doua au esuat, ulterior fiind restrase de pe piata din Statele Unite. In Europa inca se mai vand.

Doi „vulcani” in mijlocul unui lac




Sediul principal al grupului Red Bull, amplasat in Salzburg, Austria, arata destul de original, noteaza jurnalistii americani. Vorbim despre doi „vulcani” situati in mijlocul unui lac artificial, locul in care angajatii companiei lucreaza la energicul produs.

Red Bull l-a transformat in cel mai bogat austriac. Refuza insa sa listeze compania la bursa

Mateschitz, omul care a creat cel mai cunoscut energizant din lume, este considerat cel mai bogat austriac. In ceea ce-l priveste pe partenerul sau, Yoovidhya, acesta este al doilea cel mai bogat om din Thailanda. Potrivit revistei americane Forbes, averea fiecaruia dintre ei se ridica la 5 miliarde de dolari.

Mateschitz se declara fericit de tot ce-a realizat pana acum si sustine ca nu are de gand sa listeze vreodata Red Bull la bursa. Omul de afaceri le-a declarat celor de la Financial Times ca: „Datorita filozofiei noastre financiare, n-am avut niciodata nevoie de capital suplimentar pentru a supravietui pe piata. Daca ne-am lista pe bursa, compania si-ar pierde toate beneficiile, ba din contra, ne-am alege cu numeroase dezavantaje.”

sursa: www.incont.ro

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Etichete:,

Comments (2)

 

  1. Anonim spune:

    Cred ca cel putin la fel de energizanta este si mierea de albine. Insa mierea de albine, desi este un produs nat

  2. Cred ca cel putin la fel de energizanta este si mierea de albine. Insa mierea de albine, desi este un produs natural, nu a avut parte de campaniile de publicitate ca la Red Bull.
    Cu timpul omenirea va invata ce este bun si sanatos.

Leave a Reply