lun, Oct 26th, 2015

Dona sange ca sa faca un ban in plus, iar acum are o avere de 3 miliarde de dolari

In urma cu 30 de ani, Howard Schultz a intrat in industria cafenelelor cu un singur scop in minte: sa ridice la un alt nivel relatia dintre oameni si licoarea neagra. Starbucks a devenit intre timp o afacere infloritoare, iar antreprenorul a strans o avere de 3 miliarde de dolari.

Insa el nu a fost tot timpul inconjurat de lux, avand in vedere ca provine dintr-o familie modesta, aminteste Business Insider, care face un scurt istoric al drumului sau catre succes.

– Schultz s-a nascut pe 19 iulie 1953, in Brooklyn, New York.

– Cand avea 7 ani, tatal sau s-a accidentat la picior, asa ca nu a mai putut munci ca sofer de camion, lasandu-si familia fara venituri o buna perioada de timp.

– In liceu, Schultz a fost pasionat de fotbal si a castigat o bursa la Universitatea Northern Michigan. Insa odata ajuns acolo, a realizat ca nu vrea sa practice acest sport. Pentru a-si plati studiile, a facut un imprumut si a avut diverse alte locuri de munca. A lucrat inclusiv ca barman si ocazional dona sange pentru a face cativa bani in plus.

– A absolvit cursurile universitare in 1975, iar apoi s-a mutat intr-o cabana de la munte, in asteptarea inspiratiei. Intr-un final, a intrat intr-un program de formare la Xerox, insa a renuntat dupa trei ani si s-a angajat la Hammarplast, companie ce fabrica produse de plastic pentru bucatarie.

– Schulz a urcat in ierarhie, reusind sa devina vicepresedinte si manager general. In timp ce lucra aici a descoperit Starbucks, un lant mic de cafenele din Seattle. El a fost intrigat de numarul mare de persoane care faceau diverse tipuri de bauturi.

– In consecinta, a organizat o intalnire cu proprietarii de atunci, Gerald Baldwin si Gordon Bowker, fiind impresionat de pasiunea cu care isi facea treaba.

– Insa abia peste un an a reusit sa il convinga pe Baldwin sa il angajeze pe postul de manager pentru operatiunile de retail si marketing. La acea vreme, Starbucks avea doar trei magazine, insa vindeau cantitati impresionante de cafea boabe, pentru consum casnic.

– Cariera lui Schultz si soarta Starbucks s-au schimbat fundamental dupa ce compania l-a trimis in Milano, unde a dat peste cateva cafenele unde proprietarii stiau clientii dupa nume si serveau bauturi precum cappuccino si cafe latte. In acel moment, el a avut o „epifanie” si si-a dat seama de ce poate face crearea unor relatii pentru o cafenea.

– In 1985, Schultz a parasit Starbucks dupa ce ideea unei experiente cu iz italian nu a fost pe placul fondatorilor. La scurt timp, el a pornit propria companie: Il Giornale.

– Pentru ca sa poata porni Il Giornale, Schultz a fost nevoit sa stranga mai mult de 1,6 milioane de dolari. „Pe parcursul unui singur an am incercat sa obtin acesti bani: am vorbit cu 242 de oameni, iar 217 dintre ei n-au vrut sa investeasca„, a explicat omul de afaceri. „Incercati sa va imaginati cat de dezamagitor poate fi sa auzi de atatea ori ca ideea ta nu merita acesti bani… a fost ceva umilitor”, a adaugat acesta.

– Schultz a petrecut urmatorii doi ani pentru a se axa pe deschiderea cafenelelor Il Giornale, care replicau experienta din Italia, iar in august 1987, compania a cumparat Starbucks pentru 3,8 milioane de dolari, iar Schultz a devenit director general. La acea vreme, compania avea doar 6 magazine.

– America a inceput sa prinda gustul Starbucks. In 1992, compania s-a listat pe bursa, iar cele 165 de cafenele i-au adus un venit de 93 de milioane de dolari. Insa afacerea a depasit granitele SUA, iar in 2000 existau 3.500 de magazine in mai multe state din lume, iar veniturile ajungeau la 2,2 miliarde de dolari.

– Succesul Starbucks l-a imbogatit pe Schultz, dar acesta a trecut si printr-o perioada grea. Odata cu criza economica, in 2008, el a fost nevoit sa inchida temporar 7.100 de cafenele, dar a revenit spectaculos in 2010, cand profitul s-a triplat, de la 315 milioane de dolari la 945 de milioane de dolari.

– Schultz a facut o restructurare extraordinara si a mentionat de curand ca vrea sa angajeze 10.000 de veterani in armata si rude de-ale lor pana in 2018. Anul trecut, compania a anuntat ca le va plati angajatilor meditatiile studentilor.

– Omul de afaceri sustine ca intotdeauna si-a pus angajatii pe primul loc, pe care ii numeste „partenerii” sai. In mare parte din cauza accidentului tatalui sau, Schultz ofera tuturor angajatilor asigurare medicala completa, precum si un pachet de actiuni.

– In ultimii 28 de ani, Starbucks a crescut la 21.000 de magazine in 65 de tari. Niciuna dintre cafenele nu este in Italia.

Starbucks vinde anual produse in valoare de peste 16 miliarde de dolari, iar averea lui Schultz a ajuns la 3 miliarde de dolari.

sursa: www.ziare.com, foto: www.businesswire.com

Leave a comment

XHTML: You can use these html tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

 

All Rights Reserved